Mallification

Het Bureau for Cultural Analysis organiseert een paneldiscussie rondom de ontwikkeling van de shopping mall. De shopping mall, al tijden doodverklaard, lijkt opnieuw herrezen in een 'open' hyper-stedelijke vorm. Met Mark Pimlott (TU Delft), Natascha Meuser (auteur Architektur im Zoo) en Gesina Roters (Brand Strategy Agency DAY).
19:30 - 21:00 Thursday Night Live! Dwars door het Archief: Door de lens van de fotograaf
Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam
Gratis, aanmelden via Tickets
Wie heeft het nog over shopping malls? Dit icoon van de na-oorlogse Amerikaanse cultuur is de afgelopen twintig jaar meerdere malen doodverklaard. De logica van dit soort centra — een strategisch ontwikkelde, omsloten ruimte die functioneert (of zich camoufleert) als een publieke omgeving — is echter nog altijd relevant. Pretparken, dierentuinen en museums passen de strategieën van shopping malls op uiterst succesvolle wijze toe. Wat kunnen we hier van leren?
Mallification is een tweejarig onderzoeksproject naar de materiële en digitale ontwikkelingen van de shopping mall. Het is geïnitieerd door Janno Martens, Laurens Otto en Jacques Heinrich Toussaint van het Bureau for Cultural Analysis. Naast deze paneldiscussie wordt er in de foyer van 2 t/m 15 oktober Harun Farocki's film Die Schöpfer der Einkaufswelten in een omvattende installatie getoond.
Mark Pimlott
Mark Pimlott doceert Architectural Design (Interior) aan de TU Delft. Zijn lezing zal uitgaan van zijn boek Without and Within: Essays on Territory and the Interior, om licht te werpen op de verschillende manieren waarop 'zeer grote en uitgebreide of doorlopende interieurs' functioneren en zich recent hebben ontwikkeld.
Natascha Meuser
Natascha Meuser is architect, auteur en professor aan de Hochschule Anhalt Dessau. Haar baanbrekende boek Architektur im Zoo is een studie naar de plaats die zowel als gevangenis, theater als museum bekend staat: de dierentuin. Welke overeenkomsten zijn er te vinden tussen de genealogie van de dierentuin en het winkelcentrum?
Gesina Roters
Gesina Roters is partner bij DAY, een strategie- en designbureau dat identiteiten creëert voor merken, producten en plaatsen. Zie bijvoorbeeld het nieuwe ontwerp van de schaatsbaan Thialf, de Eindhoven Airport terminal en de winkel van het Van Gogh Museum. Zij zal de toekomst van de shopping mall uittekenen en praktische voorbeelden geven van de manier waarop fysieke en digitale ruimtes elkaar conditioneren.
De avond wordt gemodereerd door Janno Martens, Laurens Otto en Jacques Heinrich Toussaint van het Bureau for Cultural Analysis.
Dit programma wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds en het Goethe Institut.