In verband met de ontwikkelingen rond het coronavirus is Het Nieuwe Instituut t/m 31 maart gesloten.

Het publieke programma van Het Nieuwe Instituut krijgt gestalte in het Museum voor Architectuur, Design en Digitale cultuur. Het museum kijkt naar de ontworpen wereld, en hoe die door nieuwe technologie, nieuwe denkbeelden en verschuivende sociale prioriteiten voortdurend verandert. Het begrip innovatie – de spil van alle activiteiten van Het Nieuwe Instituut – wordt zowel tot uitdrukking gebracht in speculatieve verkenningen van de toekomst, als in kritische reflecties op de vernieuwingsbewegingen van vandaag en gisteren.

Bezoek het museum

Praktische informatie

Plan uw bezoek

Praktische informatie over Het Nieuwe Instituut, het study centre, Huis Sonneveld, de boekwinkel en het cafe.

Agenda

Alle tentoonstellingen, actviteiten, lezingen, talkshows, workshops en films in een overzicht

Verwacht

17 juli - 08 november 2020
Art on Display 1949-69

Hoe presenteer je kunst? En hoe kijk je er als museumbezoeker naar? In een tentoonstelling  ben je geneigd direct naar het kunstwerk te kijken, en de manier waarop het gepresenteerd wordt onbewust te ondergaan. Art on display 1949-69 stelt juist de presentatie centraal. De expositie brengt enkele van de meest vooruitstrevende, naoorlogse tentoonstellingsontwerpen van architecten voor het eerst samen aan de hand van 1:1 reconstructies - een unieke kans om deze radicale architecturale benaderingen fysiek te ervaren. Met tentoonstellingsontwerpen van Carlo Scarpa, Franco Albini en Franca Helg, Lina Bo Bardi, Aldo van Eyck en Alison en Peter Smithson. Het ruimtelijk ontwerp van de tentoonstelling is van architect Jo Taillieu.
 

07 mei - 23 augustus 2020
Jewellery / BLESS

‘Situation designers’ BLESS (Desiree Heiss en Ines Kaag) en deelnemers aan het Sandberg-masterprogramma ‘Challenging Jewellery’ onderzoeken hoe zij de rol en de betekenis van sieraden in de samenleving kunnen transformeren. Hoe krijgt en behoudt een product als een sieraad tegenwoordig sociale, culturele, materiële en ambachtelijke waarde? Hoe kunnen ontwerpers hun (collectieve) maakproces afstemmen op de wereldproblematiek?