''Curators Penelope Curtis and Dirk van den Heuvel want to show that exhibition design, particularly by architects, was more radical in the midcentury than it is today. By placing artworks in non-traditional contexts – examples include paintings without frames and sculptures on the floor – these architects were trying to democratise art for a postwar audience.''
Dezeen, Amy Frearson 12 November 2019
Samenwerking met Calouste Gulbenkian Museum
De tentoonstelling Art on Display 1949-69 is het resultaat van een unieke samenwerking tussen het Calouste Gulbenkian Museum in Lissabon, Het Nieuwe Instituut en het Jaap Bakema Study Centre. Art on Display 1949-69 omvat, behalve een tentoonstelling van zes historische tentoonstellingsmodellen en tientallen kunstwerken, ook een webmagazine, een (online) publieksprogramma en een catalogus. Anders dan gebruikelijk voor een reizende tentoonstelling, heeft het project zowel in Lissabon als in Rotterdam een geheel eigen gedaante gekregen; in Rotterdam vormgegeven door architect Jo Taillieu.
Penelope Curtis, voormalig directeur van Tate Britain en huidig directeur van het Gulbenkian Museum in Lissabon en Dirk van den Heuvel, hoofd van het Jaap Bakema Study Center bij Het Nieuwe Instituut stelden de tentoonstelling samen.
Kunstwerken
De tientallen schilderijen en beeldhouwwerken die in de reconstructies worden getoond, zijn afkomstig uit collecties van het Calouste Gulbenkian Museum in Lissabon. Niet eerder zijn stukken uit deze collectie getoond in Nederland. Er is werk te zien uit de privécollectie van de Brits-Armeense zakenman en filantroop Calouste Sarkis Gulbenkian uit de 18de en 19de eeuw, en uit de Moderne Collectie, met werk van moderne Portugese en Britse kunstenaars, zoals Maria Helena Vieira da Silva, Terry Frost en John Hoyland.
1:1
Het Nieuwe Instituut heeft sinds de oprichting in 2013 geëxperimenteerd met steeds andere tentoonstellingsmodellen. Art on Display 1949-69 maakt deel uit van een serie tentoonstellingen bestaande uit 1:1 modellen die reflecteren op het tentoonstellingsontwerp zelf en ingaan op de bemiddeling tussen kunst, ontwerp en bezoeker. Eerdere voorbeelden zijn onder andere 1:1 Sets for Erwin Olaf, 1:1 Stijlkamers, Tijdelijk Modemuseum en Neuhaus. Bij de tentoonstelling komt een kleine expositie met foto’s van Johannes Schwartz van deze 1:1 reconstructies.
Meer informatie is te vinden op art-on-display.hetnieuweinstituut.nl