Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Makers, archiefvormers en archiefbeheerders hebben zelf ‘bijna-’ of ‘net-niet-gearchiveerde’ objecten van zowel gevestigde namen als aanstormend talent uit het Nederlandse ontwerpveld aangedragen. Die verweesde stukken hebben hun rol gespeeld in de ontwikkeling van een designoeuvre, maar zijn gesneuveld dankzij het bekende motto kill your darlings. De veiling Dead Darlings #11 – Design voorziet ze van een nieuwe eigenaar, een nieuw ‘thuis'.

Met bijdragen uit de archieven van

Alexander Marinus, Alexandre Humbert, Chris Rijk, Erika Emerén, Franziska Schulz, Gabriel Maher, Giorgos Gripeos, Hans Gremmen, Heleen Mineur, Helen Scarlett O’Neill / Harry Ross, Jessie Yingying Gong, Jing He & Guglielmo Poletti, Jon Ho, Joseph Miceli, Kai Reichert, Khurtova / Bourlanges, Kristine Hymøller, Lina Ozerkina, MacGuffin, Maisa Imamović, Mason Juday, Mathijs Labadie, Mayra Sérgio, Marc Trotereau & Merel Karhof, Michael Schoner, Mirre Yayla Séur, Moniker, Myrto Vratsanou, Noman Studio, Our Polite Society, Romy Yedidia, Ruben van der Scheer, Stefan Alber, Studio Harris Blondman, Toon Koehorst en Vanessa van Dam & Carlo Wijnands.

De veiling

De kavels, die variëren van schetsen en piepkleine materiaalproefjes tot levensgrote prototypes en nooit geproduceerd meubilair, worden anoniem aangeboden. Pas na afloop van de transactie krijgt een eventuele koper te horen wie de ‘darling’ in kwestie gemaakt heeft. Omdat de veilingen van Dead Darlings, die elementen uit de performancekunst en de tentoonstellingspraktijk verenigen, niet draaien om een zo groot mogelijke winst, begint het bieden bovendien al bij één euro.

Dead Darlings #11 - Design
Veiling Dead Darlings in het Speculatief Design Archief bij Het Nieuwe Instituut
10 februari 2019, 15.00-18.00 uur
Kijkdagen van 7-10 februari 2019.
Meer informatie over de veiling.

Speculatief Design Archief

De veiling is laagdrempelig, maar agendeert onder meer belangrijke vragen over waardetoekenning op de designmarkt. Het model van een veiling is in de context van het Speculatief Design Archief mede ingegeven door de vaststelling dat er in de bestaande formele infrastructuur voor veel ontwerparchieven geen plek lijkt te zijn. Daardoor komen ze mogelijk op de markt, raken ze vaak versnipperd en worden de afzonderlijke onderdelen ‘geadopteerd’ door particuliere verzamelaars.