De hoodie loopt mee in de voorhoede van de mode en wordt gehypet als trend en must-have. Elders wijst de trui-met-capuchon richting morele paniek, wordt het door bepaalde instanties verbannen of is het een symbool van ongelijkheid, misdaad of rebels gedrag.
Curator Lou Stoppard creëert met The Hoodie een dynamische tentoonstelling waarin kunstwerken, kledingstukken, publicaties, digitale opnames, social media posts en andere voorwerpen samenkomen. De tentoonstelling verkent verschillende, elkaar soms kruisende thema’s waaronder de opkomst van de beveiligingscultuur en gezichtsherkenning, muziek en subcultuur en het debat over gender fluidity. The Hoodie onderzoekt deze thema’s in relatie tot het kledingstuk en daagt de bezoeker uit om opnieuw een standpunt in te nemen. De tentoonstelling toont de evolutie van de hoodie in de jaren ‘30 tot icoon van streetwear.
De tentoonstelling toont werk van onder andere Campbell Addy, John Edmonds, Sasha Huber, Rick Owens, David Hammons, Lucy Orta, Thorsten Brinkmann, Vetements, Vexed Generation. Twee speciale opdrachten zijn uitgeschreven aan kunstenaars Bogomir Doringer en Angelica Falkeling. Lou Stoppard is schrijver, onderzoeker en onafhankelijk curator.
Voor de tentoonstelling en het event programma wordt samengewerkt met Malique Mohamud (Studio Narrative) en Chinouk Filique de Miranda. Het tentoonstellingsontwerp wordt verzorgd door Studio LA. Bij The Hoodie verschijnt een digitale publicatie waarin nieuwe essays, interviews en visuals zijn opgenomen. Het event programma van lezingen en workshops wordt in oktober aangekondigd.
The Hoodie: 1 december 2019 - 12 april 2020
Noot voor de redactie
Bijgaand beeld is vrij voor publicatie, mits gebruikt met de juiste credits. Voor aanvullende informatie, beeld of interviewverzoeken neemt u contact op met Jan Schoon en Martijn den Boer via hun gezamenlijke account contact@pr-collab.nl.