Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Ontwerper Gijs Bakker en dichter K. Schippers presenteren in Huis Sonneveld combinaties van sieraden en gedichten die ze speciaal voor deze gelegenheid geselecteerd hebben uit hun omvangrijke oeuvres. Er ontstaat zo een sfeer waarin bezoekers nieuwe verbanden kunnen leggen en alternatieve interpretaties de ruimte krijgen. De tentoonstelling werd in de week van 6 tot en met 12 juli 2020 geopend met een reeks speciale on- en offline activiteiten en is nog te zien tot en met 10 januari 2021.

Gijs Bakker

Gijs Bakker (Amersfoort, 1942) volgde een opleiding tot sieraadontwerper en industrieel ontwerper aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de Konstfack Skolen in Stockholm, Zweden. Tot zijn werk behoren niet alleen sieraden, maar ook bijvoorbeeld woonaccessoires, huishoudelijke apparaten en meubels. De manier waarop hij de wereld waarneemt is het uitgangspunt van al zijn ontwerpen.

Zo is de armband ‘Plastic Soup’ te zien, die tot stand kwam door het besef van de impact van plastic rietjes op het milieu. Bakker ontwierp een armband gemaakt van rietjes, bedekt met goud. Een ander voorbeeld is ‘Black to White’, een collier met de gezichten van de persoonlijke helden van Bakker, mensen van alle huidskleuren. Hiermee wilde hij aandacht besteden aan aanhoudend racisme en xenofobie. K. Schippers vult dit prachtig aan met: anderen maken mijn geluiden, / door hen word ik zichtbaar. / Zo is ook dit // gedicht van een ander, iemand / zegt het zacht op als hij me / voorbijloopt op straat.

K. Schippers

K. Schippers (pseudoniem van Gerard Stigter) zet zich al sinds eind jaren vijftig in om het gewone ongewoon te maken. In zijn werk werd hij geïnspireerd door de Dada-beweging, met kunstenaars als Marcel Duchamp en Kurt Schwitters. Met J. Bernlef en G. Brands richtte hij in 1958 het tijdschrift Barbarber op, dat  in de poëzie een omslag betekende van de expressieve Vijftigers naar de aandacht voor de alledaagse realiteit. Net als Gijs Bakker onderzoekt K. Schippers het proces van het waarnemen en de verslaglegging daarvan. De vertrouwde woorden van K. Schippers klinken door in de bekende Circle in Circle armband van Bakker uit 1967: In dit gedicht / is geen woord / te veel // Neem je er iets af / dan is het / niet meer heel.

Interventies Huis Sonneveld

Het is niet voor het eerst dat ontwerpers en kunstenaars reageren op Huis Sonneveld of met een artistieke ingreep bijdragen aan nieuwe interpretaties van de museumwoning. Onder de noemer van Interventies nodigt Het Nieuwe Instituut van tijd tot tijd een kunstenaar, ontwerper of architect uit om er een 'site specific' installatie te maken.

Door een confrontatie met hedendaagse kunst en design wordt het zorgvuldig gerestaureerde monument in het heden geplaatst.

Zo maakten in 2016 drie internationaal opererende kunstenaars op uitnodiging van Het Nieuwe Instituut een werk voor het huis. Santiago Borja installeerde een observatorium op het dak van Huis Sonneveld en Eva Rothschild plaatste monumentale sculpturen, die opgevat kunnen worden als een alternatieve vorm van architectuur, op verschillende plekken in het huis. De Franse kunstenaar Dominique Gonzalez-Foerster maakte een audiowerk voor de museumwoning. Dit drieluik werd samengesteld door gastcurator Erich Weiss.

In 2013 en 2015 werden de Nederlandse ontwerpers Richard Hutten en Petra Blaisse uitgenodigd om met werk te reageren op de architectuur en het interieur van het huis.