Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Biennale curator Hashim Sarkis stelt deze editie een vraag centraal: ‘How will we live together?’ Met de keuze voor het thema Multispecies Urbanism stelt Het Nieuwe Instituut de wedervraag: ‘Who is We?’ en biedt tegelijkertijd een antwoord door een perspectief op stedenbouw te presenteren waarbij de zeggenschap van mensen en meer-dan-mensen (van dieren en planten tot bodemleven en kunstmatige cognitieve systemen) uitgangspunt van ontwerp is.

In het verlengde van eerdere edities is wederom voor een onderzoekende benadering gekozen. Ditmaal zal een artistiek team invulling geven aan het Nederlandse paviljoen.

Architect/onderzoeker ir. Afaina de Jong en kunstenaar/onderzoeker Debra Solomon vormen de eerste leden van dit team, dat op basis van de vraag 'Who is We?', gestalte zal geven aan het Nederlandse paviljoen. Zij argumenteren met hun bijdragen dat een fundamentele nieuwsgierigheid naar de ander, inclusief andere levensvormen, een voorwaarde is voor het ontstaan van nieuwe kwaliteit in de stad en samenleving. Afaina de Jong ontwikkelt onder de noemer The Multiplicity of Other projecten, waarmee ze de dominantie van een eenzijdige blik op de stad aan de orde stelt en de veelvormige menselijke aanwezigheid als fundamenteel voor de stad benoemt.

Debra Solomon, die de term Multispecies Urbanism heeft gemunt, benadrukt het belang van het meer-dan-menselijke door het ontwikkelen van breed gedragen sociaal-ecologische stedelijke interventies, waarvoor zij de bodem en het bodemleven ziet als het fundament.

Het Nieuwe Instituut wil de ambities van het nationale paviljoen in Venetië programmatisch verbinden aan een nationale en regionale context door samenwerkingen aan te gaan met onder meer de stad Amsterdam en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De Chief Science Officer van de Gemeente Amsterdam, prof. dr. Caroline Nevejan, is uitgenodigd om in de rol van voorzitter van een redactie de programmering rondom de Nederlandse bijdrage inhoud te geven. Nevejan introduceert City Science als nieuwe manier van werken aan de stad waarin de werelden van onderzoek, ontwerp en beleid structureel met elkaar verbonden zijn.
 

Ten behoeve van het parallelprogramma heeft Het Nieuwe Instituut samen met Stimuleringsfonds Creatieve Industrie tevens een Open Call uitgeschreven die (landschaps)architecten en stedenbouwers in staat stelt een bijdrage aan het thema in te dienen en uit te voeren. Met deze Open Oproep ambiëren Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kennis te bevorderen en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderzoek op het gebied van architectuur en stedenbouw. Lees hier meer over de Open Call.

De 17e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia vindt plaats van 23 mei tot en met 29 november 2020.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Eveline Mulckhuyse of Christiane Bosman: e.mulckhuyse@hetnieuweinstituut.nl en c.bosman@hetnieuweinstituut.nl.

Zes ontwerpteams geselecteerd voor de 17e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia

19 DECEMBER 2019

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie maken de namen bekend van zes ontwerpteams die zijn geselecteerd uit de open oproepen als onderdeel van de 17e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia. De ambitie met deze oproepen is om kennis te bevorderen en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderzoek op het gebied van architectuur en stedenbouw. La Biennale vindt plaats van 23 mei tot 29 november 2020.

Het Nieuwe Instituut presenteert drie projecten tijdens de Bi-City Biennale of Urbanism\Architecture 2019

17 DECEMBER 2019

Het Nieuwe Instituut presenteert drie projecten tijdens de achtste editie van de Bi-City Biennale of Urbanism Architecture (UABB) van 21 december 2019 tot en met maart 2020 in Shenzhen. Het instituut is vertegenwoordigd met het onderzoeksproject Automated Landscapes, het onderzoeksproject Dalang Fever 3 en het symposium Tender Machines.

G/D THYSELF: Spirit Strategy on Raising Free Black Children

10 DECEMBER 2019

Het Nieuwe Instituut presenteert G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children, een installatie van internationaal kunstenaarscollectief The Ummah Chroma (Terence Nance, Jenn Nkiru, Marc Thomas, Kamasi Washington, Bradford Young, met Lauri Faggioni en Erin Wile), in samenwerking met International Film Festival Rotterdam (IFFR).

Who is We?

19 NOVEMBER 2019

Het Nieuwe Instituut, commissionair van het Nederlandse Paviljoen tijdens de 17e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia, presenteert Multispecies Urbanism als het thema van de officiële Nederlandse bijdrage aan de biënnale.

The Hoodie - Het laatste politieke kledingstuk

28 OKTOBER 2019

De hoodie is alomtegenwoordig - hij verschijnt op straat, op sportvelden en langs de lijn, op de catwalk, kantoor, in de club, de protestmars, het vliegtuig of de werkplaats. Voor sommigen is het niets meer dan een makkelijk en comfortabel kledingstuk, terwijl de hoodie voor anderen gepaard gaat met allerlei maatschappelijke en culturele connotaties. Het is, mogelijk, het laatste politieke kledingstuk.

Eerste publieke presentatie Open Archief tijdens Dutch Design Week 2019

7 OKTOBER 2019

Het Nieuwe Instituut en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid hebben in het kader van het project Open Archief kunstenaar/designer Oana Clitan, kunstenaar Guy Königstein en filmmaker Donna Verheijden geselecteerd om uit de open toegankelijke, digitale collecties van beide instituten nieuw, autonoom mediawerk te ontwikkelen. Tijdens Dutch Design Week presenteren zij hun werk voor het eerst in het openbaar.

Architecture of Appropriation: On Squatting as Spatial Practice

3 SEPTEMBER 2019

Het Nieuwe Instituut presenteert de nieuwe publicatie Architecture of Appropriation: On Squatting as Spatial Practice. Het boek vormt het resultaat van een langdurige samenwerking tussen Het Nieuwe Instituut en een groot netwerk van individuen en gemeenschappen sinds 2016.

The Hoodie - Het laatste politieke kledingstuk

5 AUGUSTUS 2019

De tentoonstelling The Hoodie verkent de rol die dit controversiële kledingstuk speelt in cultuur, mode en politiek. De hoodie biedt veel verhalen: over sociale ongelijkheid, jeugd- en subcultuur, politiegeweld, racisme, privacy, angst en stijl. Het is een kledingstuk dat allerlei sociale en culturele constructies communiceert; afhankelijk van geslacht, locatie, leeftijd, afkomst en gedrag van de drager, maar ook van de vooroordelen en politieke overtuiging van de kijker. De hoodie werd door kledingproducent Champion uitgevonden in de jaren ‘30 voor werklui en is nu, mogelijk, het laatste politieke kledingstuk binnen de Westerse mode.

Pagina's