Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

De Nederlandse bijdrage aan de 16e Internationale Architectuurtentoonstelling La Biennale di Venezia, komt naar Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Het afgelopen jaar hebben diverse architecten, kunstenaars, ontwerpers, historici, musici, theoretici en instellingen een bijdrage geleverd aan een grensoverschrijdend onderzoek dat werd gepresenteerd in het Nederlands paviljoen: WORK, BODY, LEISURE. Naast de tentoonstelling en het programma in Venetië georganiseerd door Het Nieuwe Instituut en samengesteld door curator Marina Otero Verzier, leidde het project tot publicaties, podcasts, performances, nieuwe onderzoeksinitiatieven, tentoonstellingen en meerjarige samenwerkingen. Met deze gezamenlijke inspanning worden nieuwe vormen van creativiteit en verantwoordelijkheid binnen de architectuur aangemoedigd, in antwoord op opkomende automatiseringstechnologieën. Een domein van onderzoek en innovatie waar een kritisch ruimtelijk perspectief nog veelal ontbreekt, ondanks de voortdurende en ingrijpende transformaties van de gebouwde omgeving als gevolg van deze ontwikkelingen.

Na afloop van het afsluitende programma, op 24 november in de Giardini, komt de tentoonstelling WORK, BODY, LEISURE naar Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, waar het vanaf 21 december voor het publiek te zien zal zijn. De installatie vormt een route langs ruimten in Nederland en daarbuiten, waarin lichamen steeds meer worden gecategoriseerd en getransformeerd: kantoren, speeltuinen, boerderijen, fabrieken en virtuele ruimten, ramen, bedden en deuren. Werelden die we denken te kennen, maar waar we zelden toegang tot hebben, of alledaagse plekken die aan grote veranderingen onderhevig zijn.

Op 17 januari 2019 worden de verschillende zalen en hun verhalen ingeluid met optredens van krumpdansers, waarbij nieuwe vragen rondom automatisering worden opgeworpen.

Finissage, Venetië

Op 24 november wordt de tentoonstelling in het Nederlands paviljoen in Venetië afgesloten met een publiek programma. De finissage omvat onder meer een vertoning met nabespreking van Logistical Nightmares, een project van het Centre for Research Architecture van Goldsmiths University of London, en optredens van de huidige Fellows van Het Nieuwe Instituut rondom het thema burn-out. De dag wordt afgesloten met een internationale assembly, waarbij curatoren van de verschillende landenpaviljoens vormen van samenwerking en kennisuitwisseling tijdens en na de Biënnale onderzoeken.

BURN-OUT

Voortbouwend op het langlopende onderzoek naar veranderingen in arbeidsethos en werkomstandigheden is Het Nieuwe Instituut gestart met een nieuw initiatief rond het thema BURN-OUT. Het project verhoudt zich tot de toenemende uitputting van menselijke en niet-menselijke lichamen, als symptoom van de structuren van uitbuiting die overal in de samenleving aanwezig zijn, van institutionele, tot politieke en biologische ecologieën. In aanvulling op het fellowshipprogramma van dit jaar wordt er een publiek programma samengesteld op basis van activiteiten en samenwerkingen rondom ideeën over en tegenmaatregelen tegen burn-out. 

Work, Body, Leisure publicatie

Het boek Work, Body, Leisure, dat parallel aan het Nederlands paviljoen is verschenen, onderzoekt de ruimtelijke configuraties, leefomstandigheden en ideeën over het menselijk lichaam die het gevolg zijn van veranderingen op het gebied van arbeid, arbeidsethos en werkomstandigheden. Een selectie van essays is te lezen in het webmagazine van het project.

Serpentine Work Marathon en Podcast

Het Nieuwe Instituut en Serpentine Galleries hebben de handen ineengeslagen voor de Work Marathon 2018. In de aflevering ‘Invisible Labour,’ onderdeel van de serie Serpentine Podcast: On Work, leidt Marina Otero Verzier een discussie over arbeid in een intersoortelijk en posthumaan landschap. Deelnemers zijn onder anderen Amal Alhaag, Patricia MacCormack, Susan Schuppli en Noam Toran. Op 22 september voerde Beatriz Colomina verschillende gesprekken over het bed als moderne werkplek. Vanuit haar bed in het Serpentine Pavilion 2018 interviewde ze in Londen gevestigde architecten. Colomina’s performance, die deed denken aan de legendarische ‘bed-in’ van Yoko Ono en John Lennon in 1969, was een vervolg op de ‘bed-in-interviews’ in het Nederlands paviljoen tijdens de openingsdagen van de Biënnale in Venetië.

De Serpentine’s Work Marathon werd georganiseerd door Hans Ulrich Obrist, Claude Adjil, Lucia Pietroiusti, Kostas Stasinopoulos, Ben Vickers en Kay Watson. 

Useful Life podcasts

Useful Life is een serie podcasts die werd opgenomen tijdens de openingsdagen van WORK, BODY, LEISURE. Een van de vooronderstellingen in discussies rondom automatisering is dat de implementatie van deze technologieën (niet)-menselijke lichamen en ruimten overbodig maken. Maar automatiseringsprocessen brengen ook nieuwe ruimten en lichamen voort. In een reeks gesprekken onderzoeken René Boer en Arif Kornweitz deze kwesties samen met onder anderen Amal Alhaag, Floris Alkemade, Gonzalo Herrero Delicado, Marten Kuijpers, Víctor Muñoz Sanz, Simone Niquille, Northscapes Collective, Liam Young, Mark Wigley en Katía Truijen.

Automated Landscapes: The Countryside Tour en Data Centers Tour

Van de haven van Rotterdam tot haar productieve achterland: overal wordt het fysieke en sociale landschap van werk en arbeid in Nederland opnieuw gedefinieerd door de snelle introductie van machines, data en interfaces. Automated Landscapes nodigde studenten en professionals uit voor twee excursies langs geautomatiseerde melkveehouderijen, kassen, datacenters en landingspunten van onderzeese kabels: The Countryside Tour en The Data Centers Tour.

Op 22 november zullen Meiny Prins, Susan Schuppli, Stephan Petermann, Víctor Muñoz Sanz, Marina Otero Verzier, Marten Kuijpers en Arjen Oosterman met het publiek in discussie gaan over de ruimtelijke gevolgen van automatisering voor de gebouwde omgeving tijdens een publiek event in Het Nieuwe Instituut.

Institute of Patent Infringement in V&A en Het Nieuwe Instituut

Dit najaar reisde het Institute of Patent Infringement van Matthew Stewart en Jane Chew naar het V&A, voor het London Design Festival, en vervolgens naar Het Nieuwe Instituut. Het project nodigt uit tot het stellen van kritische vragen bij de dubieuze wereld van het intellectuele eigendomsrecht, die ‘Big Tech’-multinationals een monopolie verschaft op ideeën op het gebied van automatisering. Door te focussen op het politieke aspect van arbeid worden architecten aangespoord om zich de kaders waarbinnen deze multinationals opereren toe te eigenen; dit brengt een mogelijk radicaal, emancipatorisch potentieel aan het licht dat inherent is aan deze technologische regimes, evenals een ruimte waarin architectuur een rol zou kunnen spelen.

Songs for Hard Working People

Songs for Hard Working People van Noam Toran in samenwerking met Remco de Jong en Florentijn Boddendijk is een modern coveralbum met werk- en protestliederen uit de periode rond 1850-1950, dat fungeert als soundtrack bij WORK, BODY, LEISURE. De nummers bieden een historische context voor hedendaagse werkcondities en verbinden een nog altijd voortdurende strijd met actuele debatten over de effecten van industrialisering en automatisering op het werkende lichaam.

Shore Leaves in de Norsk Sjømannskirke

Op 23 augustus leidden Paolo Patelli, Giuditta Vendrame en Giulio Squillacciotti een discussie over de alledaagseruimten van zeelieden, met organisaties en personen die hebben bijgedragen aan of inspiratie vormden voor de realisatie van de video-installatie Shore Leaves, een onderdeel van WORK, BODY, LEISURE. De bijeenkomst vond plaats in de Norsk Sjømannskirke, de Noorse kerk in Rotterdam, een voormalige zeemansclub.

Safety Measures in Guangzhou Triennial

Simone Niquille’s installatie Safety Measures wordt gepresenteerd op de 6e Guangzhou Triënnale als onderdeel van de tentoonstelling Evolutions of Kin, gecureerd door Angelique Spaninks. De installatie zal vanaf 21 december 2018 te zien zijn in het Guangdong Museum of Art in het Chinese Guangzhou.

WORK, BODY, LEISURE presentaties

WORK, BODY, LEISURE werd door curator Marina Otero Verzier en assistent curator Katía Truijen gepresenteerd in lezingen, seminars en debatten bij onder andere the Royal College of Art, The Royal Academy of Arts, The Building Centre (Londen), AZ Nights at Z33 (Hasselt), Art Basel Hong Kong, The XXII Triennale di Milano, Broken Nature Symposium, en Arcam (Amsterdam).

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en persbeelden, neem contact op met Silvie van Oost via email: s.vanoost@hetnieuweinstituut.nl of telefoon +31 (0) 6 57 98 13 88.